Ett nummer - Alla svar:  +46 (0) 771 375 700   Dygnet runt - Alla dagar

Ring: +46 (0) 771 375 700   Dygnet runt

« Visa alla kunder

slide jula 3

Jula växer så det knakar med för närvarande 73 butiker i Sverige, Norge och Polen. Jula öppnade nyligen sin 21 butik i Sarpsborg och fortsätter därmed sin kraftiga expansion i Norge, med fokus på att bli helt rikstäckande.

- Målet är att alla i Norge ska ha ett Julavaruhus i sin närhet. Nu stärker vi upp vår närvaro ytterligare i Østfold- regionen, där vi sedan tidigare har varuhus i Moss och Fredrikstad. säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

Under hösten kommer Jula att expandera med ytterligare nya varuhus i Norge (förutom Sarpsborg även Jula i Steinkjaer och Hamar) och två i Sverige (Karlskrona och Malmö, Svågertorp).

För att möta kundernas stora efterfrågan och Julas kommande expansion behövs större kapacitet. Bara kommande år räknar Jula med en omsättningsökning på 800 miljoner SEK till 5,7 miljarder SEK och nu byggs centrallagret i Skara ut med ytterligare 40 000 kvadratmeter till en total yta av 150 000 kvadratmeter. Satsningen innebär en närmast fördubblad lagerkapacitet och ger Julas centrallager i Skara en total kapacitet på cirka 220 000 pallplatser. Totalt blir byggnaden 708 meter lång och 12 meter hög. Stort fokus har lagts vid energibesparande och miljövänliga lösningar, exempelvis bergvärme och sensorstyrd LED-belysning.

– Detta ger nya jobb till Skaraborg. I framtiden kommer de flesta av våra nya varuhus att öppna utanför Sveriges gränser. Men varje Julavaruhus som etableras ger jobb i Skaraborgsregionen eftersom vårt huvudsäte är här. Skara har ett utmärkt logistiskt läge för fortsatt expansion i Europa, säger Karl-Johan Blank, Julas huvudägare och koncernchef. Även Julas nya logistiklösning med godståg för containerfrakt istället för lastbil har bidragit till den fortsatta expansionen i Skara, och i maj 2014 vann Jula priset Retail Awards för årets bästa logistikinnovation vid en stor gala på Cirkus i Stockholm.

Marknaderna i Norge och Polen ställer stora krav på en effektiv och smidig tullhanteringoch Jula har under de senaste sex åren hand-i-hand med Ecus, byggt upp och kvalitetssäkrat sina tullprocesser via automatiserade IT-system, regelbundna klassificeringsuppdateringar, utbildningar och rådgivning. Alla insatser sammantaget har under åren besparat Jula avsevärda kostnader - och man fortsätter att tillsammans med Ecus utveckla och framtidsanpassa  sina tullprocesser.

Artikel - september 2014